oktober 10, 2013

Concertverslag: Your Demise + Coldburn + Betrayal in Dynamo


Your Demise kennen we natuurlijk allemaal van de eerdere shows in Nederland met onder andere Bring Me The Horizon, Comeback Kid, Man Overboard en Trapped Over Ice. De meeste onder ons weten het wel: dit jaar in april hebben ze laten weten dat ze uit elkaar gaan. Gisteren op 9 oktober was het zo ver, het begin van de farewell tour van Your Demise. Snik. Ze begonnen de tour in Dynamo in Eindhoven, in ons Brabant jonguh, en daar was ik natuurlijk bij.

Bij de meeste concerten waar ik heen ben geweest, waren er een boel mensen die maar gingen op de gok of om naar een concert te gaan. Weet je wel, van die mensen die drie nummers kennen en toch gaan, gewoon omdat het kan? Bij dit concert was dat niet zo. Iedereen was super fanatiek en dat verbaasde me echt. Ook was de zaal erg klein en ondanks dat het was uitverkocht waren er maar 190 mensen. Wat prima is, want zo blijf je iedereen herkennen en ontmoet je ook nieuwe mensen.

Om half acht begon Coldburn te spelen. Het publiek kwam al in de stemming maar bleef een beetje achterin de zaal en de moshpit bestond letterlijk uit vijf springende jochies. Buiten dat speelde Coldburn een halfuur lang vrij goed. De moshpit bij Betrayal was een tikkeltje groter: tien mensen. Ze probeerden andere mensen in de pit te trekken maar dat mislukte een beetje. Wel was Betrayal een stuk harder dan Coldburn en werden er veel meer mensen enthousiast - dat willen we zien! Maar waarom lagen alle lyrics uitgeprint op de grond?

Uiteindelijk kwam Your Demise voor een uur op het podium spelen. En jee, zij krijgen het publiek met gemak super enthousiast, maar dat is ook niet zo moeilijk als je een schreeuwende Ed McRae op een podium plaatst met een microfoontje in zijn handen ("STAGEDIVE!! STAGEDIVE!!!!!!!! I WANNA SEE EVERYBODY MOVE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! NOW!!!"). In een keer stond de hele zaal VOL en ik had gelukkig een plekje vooraan. Het publiek ging los en er hing een agressieve sfeer, mensen gingen constant stagediven en vielen op hun bek maar bij dit concert had je echt met iedereen iets gemeen: muzieksmaak en het los willen gaan. Your Demise speelde goed, de zang was goed verstaanbaar en haalde het publiek goed bij hun show: dat maakte alles in zijn geheel een stuk leuker en gezelliger. Wel jammer dat er geen toegift was, joh. James Taily haalde natuurlijk gelijk de bekkens van het drumstel af om onze hoop gelijk al weg te nemen.

Your Demise was niet het beste concert dat ik heb gezien, maar wel een van de leukste. Het liefst zou ik zeggen dat je er zeker heen moet gaan als je de kans krijgt en van hun soort muziek houdt, maar hé, de band kapt ermee. Voor mijn gevoel zaten ze echt in hun hoogtepunt en hadden ze nog erg veel kunnen bereiken. Dus ik zeg: Your Demise heeft geweldige muziek gemaakt en goede shows gegeven. Vet balen dat ze uit elkaar gaan.

PS: Ed is zo knap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten