september 06, 2013

Instagram: wat het nou echt is


Instagram. Een gratis mobiele app om digitale foto's of video's uit te wisselen middels mobiele apparaten, aldus Wikipedia. Volgens mij: een gratis mobiele app waar het sinds 2012 de shit is om veel te dunne benen, eten-vanuit-een-mooie-hoek, "OOTDs" (Outfit Of The Days), "FOTDs" (Face Of The Days. Kom op, jongens, wat?) en video's van dronken mensen te plaatsen, of kan ik het beter "grammen" noemen?

Instagram is ten eerste een verzamelplaats voor mensen, of eigenlijk meisjes, die erg van aandacht houden. Het is tenslotte een app waar je foto's online kunt zetten, en lelijke foto's zet je niet online, toch? Precies. Het is makkelijk om op foto's mooier te lijken dan je eigenlijk bent en de meeste meisjes weten hier ook wel trucjes voor. Voor de meisjes die niet zo veel trucjes weten, ik heb even wat zoekwerk gedaan op YouTube. Hier is een video die je helpt de "perfecte" selfie te maken, hier is een video hoe je dun lijkt op foto's. Geen dank, hoor. Nu terug naar waar ik was gebleven. Als de foto eenmaal is geplaatst krijgt het meisje in no time negen likes en één reactie. 'Wauw, wat ben je prachtig!' staat er, waarop ze 'Nee, ben ik niet, jij wel' reageert. INSTAGRAM??? Waarom trek je zulke meisjes aan? Fijn, je hebt je aandacht gehad. Log nu maar weer uit.

Maar jongens, negen likes is natuurlijk niet genoeg. Wij gaan voor de twintig likes. Hoe doe je dit? Neem nou de foto die ik gisteren "gramde":


Het onderschrift was "Vandaag.", hier krijg ik natuurlijk nóóit veel likes mee (vijftig, om precies te zijn). Hoe moet het dan wel? Haal "Vandaag." weg en vervang het met een onderschrift die er niets mee te maken heeft en een stuk of tweeduizend tags: What doesn't kill you makes you stronger #OOTD #croptop #short #highwaisted #highwaistedshorts #white #sneakers #watch #gold #book #hipster #ladygaga #justinbieber #kidrauhl #dekbed #broodjeshoarma #belachelijk #honger #music #reading #sun #sunset #summer #girl #instagood #instacool #cute #asian #patat #kunst
Ik beloof je dat de likes omhoog vliegen. Met zó veel tags krijg je misschien wel dertig likes! En om het nou te laten lijken alsof je die kreeg zonder je foto zo belachelijk veel te taggen, verwijder je lekker je onderschrift. Ja, dat kan, onderschriften en reacties verwijderen van Instagram. Héél slim, want natuurlijk heeft niemand gezien dat je je foto hebt getagd.

Maar eh, #kunst!? Dit is geen kunst. Dit wel:


Met Instagram kun je ook heel goed mensen voorliegen. Zo kun je dus veel mooier lijken op foto's, maar er is meer. Wat dacht je van een foto maken tijdens een feestje waar je heel leuk en vrolijk op staat? "Best party evááááá", maar stiekem was dat leuke en vrolijke voor tien minuten en lag je daarna naast het toilet over te geven. Ach, niemand hoeft het te weten.
Of je plaatst een foto van een artiest die je eigenlijk helemaal niet zo veel luistert, maar wil doen alsof je het luistert om bij het kliekje te horen. Dit kan heel ver gaan: mensen kopen een skateboard, skaten een keer en maken foto's waardoor het lijkt alsof ze pr0-sk8er-4-lyf zijn, of ze kopen bepaalde schoenen en plaatsen er vervolgens ook weer tientallen foto's van omdat die schoentjes helemaal de shit zijn (maar ondertussen heeft heel Instagram diezelfde schoenen).

Dan heb je nog video's. Sinds april 2013 kun je video's van vijftien seconden online plaatsen. Instagram, wat dacht je precies? Instagram is toch geen Vine? Ik denk dat ik niet veel meer toe hoef te voegen. Niemand wachtte op die video's en we zouden het echt niet erg vinden als die optie voor eeuwig zou verdwijnen.

Het lijkt wel alsof ik het in dit artikel alleen over meisjes heb, maar jongens tellen net zo goed mee. Hoe vaak ik jongens tegenkom die steeds dezelfde selfies maar dan met een andere filter plaatsen is echt om te huilen. Deze jongens bestaan echt, hoor. Ook volgen ze elk meisje die ze tegenkomen, liken ze minstens een foto en reageren iets liefs. Lekkertje, cutie, knapperdje, of zo. Het is een nieuw concept: chicks hosselen via Instagram. O ja, waarom reageren jongens altijd standaard "mb #nohomo" bij de selfies van hun mannelijke vrienden? Ik heb geen waarom ik nog mannelijke vrienden zei, aangezien zulke jongens gewoon geen vrienden kunnen zijn met meisjes.

Ten slotte heb je nog Instagrammers die altijd zeuren over andere Instagrammers.

Grappig.

2 opmerkingen: