september 28, 2013

Het verband tussen geld en geluk

"Geld maakt niet gelukkig" krijg je natuurlijk al sinds kleinst af aan tegen je hoofd gegooid. Als ik, toen ik klein was, weer eens aan mijn klasgenoten vertelde dat ik blij was omdat ik vijftig cent had gevonden  werd ik afgesnauwd omdat geld zogenaamd niet gelukkig maakt. Maar ik was wel gelukkig, omdat ik een snoepje kon kopen. Of één Pokémonkaart, want in de videotheek in mijn straat stond een apparaat waarmee je één Pokémonkaart kon kopen voor vijftig cent. Zo'n lelijke, eerste generatie Pokémon kaart met Nederlandse tekst, die ik overigens niet meer kocht nadat ik een stuk of tien keer Arcanine en Persian uit de automaat haalde (volgens mij waren die twee 90% van alle kaartjes die in dat stuk ijzer en plastic zaten en de overige 10% de rest van de Pokémon van de eerste generatie).

Mensen die de jackpot winnen blijken vaak juist niet gelukkig te zijn door al het geld dat ze hebben, blijkt uit onderzoek. Ze geven het te snel uit en blijdschap wordt nou niet per se meer als je spullen voor jezelf koopt. Niet alleen dat: de mensen die écht veel geld winnen geven het zo snel uit dat er aardig wat winnaars in de schulden komen. In dat opzicht maakt geld dus niet echt gelukkig.

Maar ik geloof dat geld wél gelukkig maakt.

Het ligt alleen aan hoe je het uitgeeft.

Ikzelf geef mijn geld uit aan treinkaartjes, concerten, uitjes met vrienden, eten, kleding en schoenen. Laat het eten, de kleding en de schoenen weg en je houdt de treinkaartjes, concerten en uitjes met vrienden over. Wat heeft dit allemaal met elkaar te maken? Juist. Ervaringen. Ik reis naar vrienden om leuke dingen te doen, ik ga naar concerten met mensen om die ene artiest nou eindelijk live te zien optreden en ik ga met vriendinnen ergens een middag een drankje doen en bijkletsen. En dat maakt me best gelukkig. Ook al maken eten, kleding en schoenen me ook wel gelukkig, hoor.

Vorig jaar heb ik bijvoorbeeld een fortuin uitgegeven aan een weekendje Pinkpop. Duur, maar ik was drie dagen flink gelukkig en heb ze besteed met hele leuke mensen en leuke mensen ontmoet. Ik denk er nog vaak aan terug en ik ga volgend jaar sowieso weer. Het kost veel geld, ik moet er veel voor werken, maar met dat geld kan ik een nieuwe ervaring "kopen" en dat is het waard.

Geluk is anders voor iedereen. De een vindt het in een hobby, de ander in een sport, de ander in een bepaalde actie. Bijvoorbeeld iets van (een hoge) waarde geven aan iemand anders of geld doneren aan een goed doel. Maar geluk ligt natuurlijk ook in je eigen handen. Sommige hobby's zijn duur, sommige sporten zijn duur, dus aan de andere kant is het ook wel een opoffering van geld. Wil je liever meer geld hebben of gelukkiger zijn? Veel mensen sparen veel geld voor een nieuwe auto, die je uit eindelijk ook wel gelukkig zal maken, maar op vakantie gaan met je gezin maakt je natuurlijk veel gelukkiger. Van een tientje kun je veel kopen, maar voor een tientje koffie drinken met je vrienden is natuurlijk veel gezelliger. Al is iets leuks voor jezelf kopen natuurlijk ook wel jezelf gelukkig maken.

Geluk is niet iets dat je af moet wachten, geluk moet je zelf naartoe werken. En daar speelt geld wel degelijk een grote rol in. Maar de kleine dingetjes in het leven maken ook gelukkig.

Ik ga mijn laatste geld uitgeven aan een kaartje voor een concert en ik zit er totaal niet mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten